28 June 2012

Petua Memutihkan Ketiak



Bagi para isteri terutamanya tentu mahu kelihatan terbaik untuk suami masing-masing. Pasti ada di antara mereka yang mencari cara terbaik untuk membersihkan bulu ketiak dan memutihkan ketiak yang hitam.

Salah satu Tips/Petuacara memutihkan ketiak yang hitam adalah dengan menggunakan limau nipis dan kapur sirih. Caranya ialah dengan memerahkan sebiji limau nipis dan campurkan dengan sedikit kapur sirih. Sapukan di bawah ketiak dan biarkan selama 15 minit sebelum dicuci dengan air bersih. Lakukan tiga kali seminggu.

Manakala itu untuk membersihkan bulu ketiak, campurkan setengah camca teh kapur dengan sebiji limau nipis. Lumurkan campuran tadi pada ketiak selepas mandi setiap malam. Lakukannya selama seminggu.


@Petuaseharian.blogspot.com

06 June 2012

Cara Menghadapi Pertengkaran


Petua Menghadapi Pertengkaran

Hampir setiap perkahwinan mengalami pertengkaran, walaupun ada antara anda malu untuk mengakuinya. Bukan bererti pertengkaran itu tidak baik kerana ia juga mungkin boleh mendatangkan kebaikan atau keburukan kepada anda berdua. Tujuan berlakunya pertengkaran adalah sesuatu yang tidak baik itu hilang daripada pasangannya baik perihal peribadi ataupun pekerjaan.

Sebenarnya, pertengkaran adalah petanda awal dalam perkahwinan, iaitu suami isteri cuba untuk menyatukan selera, tujuan dan keperluan hidup mereka. Jika tidak dibincang lebih awal, bimbang menimbulkan masalah yang lebih besar pada masa akan datang. Tetapi, jika mereka dapat mengatasi perselisihan, mungkin akan lebih mengeratkan lagi hubungan suami isteri.


Tips Menghadapi Pertengkaran

1. Jika berlaku pertengkaran, janganlah anda mencari kelemahan pasangan anda. Tidak wajar sekiranya pertengkaran hanya ingin mencari kemenangan. Usahalah untuk menyelesaikan masalah bersama.

2. Jika pertengkaran itu berkaitan dengan sesuatu topik, janganlah melibatkan masalah lain kerana ia mungkin boleh membesarkan lagi permasalahan itu.

3. Jangan bertindak menggunakan fizikal atau melemparkan barang. Cara ini tidak akan menyelesaikan masalah sebaliknya menjadi lebih besar lagi. Jangan menggunakan kata-kata kasar dan menyakitkan hati seperti, c%$#^%. Ini semua salah kamu engkau b*&^%, engkau selalu melakukan kesalahan %$#@. Sebaliknya, gunalah perkataan yang lembut seperti, saya sedih dengan perbuatan itu, kamu tahu tak, betapa hancurnya hati saya ini, dan sebagainya.

4. Jangan membiasakan diri menyendiri atau menjauhkan diri daripada pasangan setelah anda berdua bertengkar. Ini kerana akan merugikan hubungan suami isteri.

5. Jangan menggunakan seks atau wang untuk membalas pertengkaran kerana ia akan menyebabkan terjadinya pertengkaran yang lebih hebat.

6. Jangan biarkan pihak ketiga seperti mertua, ipar atau adik beradik terlibat sama dalam pertengkaran kerana ia menambahkan lagi kecurigaan dan api pertengkaran. Selesaikan secara baik antara suami isteri.

7. Jangan bertengkar di depan anak-anak kerana ini menjadikan anak-anak bingung, tertekan dan seterusnya mewujudkan lagi masalah lain.


@Petuaseharian.blogspot.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Macam-macam ada :