14 February 2017

Perkara Patut Anda Cuba Dalam Usaha Memperolehi Zuriat

petuaseharian.blogspot.com 
7 Perkara Patut Anda Cuba Dalam Usaha Memperolehi Zuriat

Setahun sudah usia perkahwinan, namun tanda-tanda untuk hamil masih belum kunjung tiba. Keluarga mertua sudah mula bertanya. Stres dan bimbang mulai menguasai diri.

Berikut antara perkara berfaedah yang patut anda cuba, dalam usaha memperolehi zuriat.

1. Bersenam
Suami isteri haruslah melakukan senaman sekurang-kurangnya 30 minit sehari. Lakukannya secara konsisten setiap hari bagi meningkatkan tahap kesihatan dan kesuburan tubuh badan. Jika tidak punya masa kerana sibuk bekerja, lakukannya aktiviti seperti berjoging, berenang atau berbasikal pada hujung minggu.

2. Kurangkan pengambilan kafein
Hadkan pengambilan kafein kepada sekurang-kurangnya satu cawan sehari. Lebih baik cuba untuk mengambilnya hanya dua kali dalam sebulan dan selebihnya jadikan minuman sihat seperti air kosong dan susu sebagai amalan.

3. Berhenti merokok
Merokok merupakan satu tabiat buruk yang diketahui umum tidak    mendatangkan kebaikan, malah memberi kesan buruk kepada perokok dan individu di sekelilingnya. Tabiat merokok juga mempengaruhi tahap kesuburan seseorang, oleh itu baik anda atau pasangan, berhentilah merokok.

4. Jumpa pakar perubatan
Lakukan pemeriksaan kesihatan dengan doktor pakar berkaitan tahap kesuburan dan sebagainya. Jika ingin mengambil suplemen tertentu pastikan anda dan pasangan mendapat kebenaran dan memastikan kesan sampingan yang akan berlaku jika ubat tersebut diambil.  

5. Masalah berat badan
Pastikan anda dan pasangan mempunyai berat badan ideal agar kesihatan anda dan pasangan tidak terganggu. Ini kerana masalah obesiti boleh menjadi penyebab anda sukar mendapat cahaya mata.  

6. Amalan pemakanan sihat
Makanan seperti buah-buahan, kekacang, sayuran hijau dan bijirin penuh merupakan yang terbaik untuk pemakanan seharian kita dan perlu diamalkan sebelum anda hamil lagi.

7. Ambil Asid Folik
Pengambilan asid folik sebelum 3-6 bulan sebelum kehamilan adalah sangat penting untuk membolehkan tubuh kita bersedia untuk sebarang pertumbuhan dan pembentukan sel-sel baru. Kandungan asid folik yang mencukupi akan membantu wanita mematangkan telur ovum, membantu pembentukan plasenta dan proses pelekatan janin di dinding rahim.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...