16 December 2013

Tips Banjir


Tips, Panduan dan Langkah Menghadapi Banjir

PERSEDIAAN SEBELUM BANJIR
• Dapatkan maklumat tentang banjir di tempat anda.
• Pastikan sistem amaran banjir dan dengar hebahan semasa yang disampaikan melalui radio,televisyen dan agensi-agensi kerajaan yang berkenaan serta Bilik-Bilik Gerakan Banjir Negeri atau Daerah yang berhampiran.
• Periksa lubang air seperi longkang atau saluran najis. Bersihkan halangan dan pastikan ia tertutup rapat supaya air banjir tidak masuk melaluinya.
• Pastikan di mana Pusat Pemindahan dan Pusat Bantuan Bencana di tempat anda.
• Sediakan peralatan kecemasan dan bekalan makanan secukupnya.
• Pastikan seluruh keluarga anda mengetahui cara-cara bertindak semasa kecemasan di rumah.


SEBELUM BANJIR - SEMASA TANDA-TANDA DIKESAN
• Dengar melalui pengumuman radio, televisyen atau pihak-pihak tertentu.
• Pindahkan perabut atau peralatan-peralatan lain ke tempat yang selamat.
• Letakkan dokumen penting di tempat yang selamat atau bawa bersama anda dalam bekas kalis air.
• Bersedia untuk menutup suis elektrik, injap utama bekalan air dan gas.
• Beritahu jiran anda dan bersedia untuk berpindah.


SEMASA BANJIR - SEMASA PEMINDAHAN
• Apabila menerima arahan, segeralah berpindah ke pusat-pusat pemindahan yang disediakan. 
• Berpindah awal sebelum banjir meningkat atau pada waktu siang kerana ianya lebih mudah dan selamat.
• Ikut laluan yang ditentukan, laluan singkat mungkin terhalang.


SEMASA BANJIR - DI DALAM KENDERAAN
• Jangan terus mengharungi kawasan banjir, hendaklah berpatah balik ke tempat yang selamat.
• Jika kenderaan anda terhenti, kunci kenderaan serta tinggalkan kenderaan tersebut dan pergilah. ke tempat yang selamat


SEMASA BANJIR - DI DALAM RUMAH
• Dengar pengumuman melalui radio, televisyen atau pihak tertentu.
• Bersedia dengan peralatan kecemasan.
• Jika diarahkan keluar dan berpindah, segera lakukan.


SEMASA BANJIR - DI LUAR RUMAH
• Pergi ke tempat tinggi dan selamat.
• Elakkan dari melalui kawasan banjir, arus deras yang boleh menghanyutkan anda.
• Jangan sengaja bersiar-siar di kawasan banjir sama ada dengan sampan mahupun berjalan kaki.
• Jangan sentuh mana-mana kabel atau wayar yang jatuh.
• Awasi kanak-kanak, jangan biarkan mereka bermain-main di longkang, sungai atau lombong.
• Jangan minum air banjir.


SELEPAS BANJIR
• Dengar pengumuman melalui radio atau tunggu arahan pihak yabg berkuasa, jangan kembali ke rumah sebelum dibenarkan atau sebelum keadaan benar-benar selamat.
• Beri bantuan kepada jiran anda atau orang kurang upaya (orang tua, kanak-kanak atau golongan istimewa).
• Periksa rumah anda, lihat tanda-tanda rekahan atau mendapan kerana ianya mengkin tidak selamat.
• Jangan terus memasukki rumah yang masih dibanjiri air, berhati-hati banyak bahaya yang tersembunyi.


SELEPAS BANJIR - SEMASA MEMASUKI BANGUNAN
• Pakai kasut.
• Periksa kerosakkan dinding, lantai, pintu dan tingkap.
• Periksa sebarang kehadiran binatang atau serangga berbisa yang merbahaya. Gunakan kayu untuk mengalihkan sebarang halangan yang bertaburan di lantai rumah anda.
• Perhatikan siling dan plaster dinding yang mungkin rekah, lerai dan jatuh.


SELEPAS BANJIR - PERIKSA ANCAMAN BAHAYA
• Periksa paip saluran gas yang mungkin pecah atau bocor.
• Periksa wayar elektrik yang terendam di dalam air.
• Periksa peralatan elektrik yang tenggelam.
• Periksa bahan-bahan yang mudah terbakar yang mungkin mengalir masuk semasa banjir (Minyak tanah, petrol, diesel dan sebagainya).
• Buang bahan-bahan makanan yang terendam yang terkena banjir termasuklah makanan dalam tin.
• Periksa kerosakan tangki septik untuk mengelakkan bahaya biologi. 
• Laporkan sebarang kerosakan kemudahan-kemudahan awam kepada pihak yang berkuasa.




Sumber: Jabatan Pertahanan Awam Malaysia


15 November 2013

Cara Hias Bilik Sempit

Tips Hias Bilik Sempit

Tentukan konsep sebelum hias bilik tidur, elak serabut untuk tidur lena

Menghias kediaman bukan bererti hanya ruang tamu menjadi keutamaan. Ruang peribadi seperti bilik tidur juga perlu diberikan perhatian lebih-lebih lagi sepertiga daripada hidup seseorang itu dihabiskan di kamar peraduan.

Selain menjadi tempat tidur, bilik tidur juga adalah ruang rehat peribadi. Malah, bilik tidur adalah tempat paling selamat dan ruang rahsia seseorang. Malah, ada yang menyatakan untuk mengenal karektor seseorang lihat saja dekorasi bilik tidurnya.
Justeru, menghias bilik tidur perlu dimasukkan dalam jadual menghias kediaman dan apabila bercakap mengenai dekorasi bilik ini, ada beberapa persoalan perlu diambil kira.

Perunding pereka dalaman, Alam Anuar menyatakan aspek utama yang perlu diberikan perhatian sebelum menghias bilik tidur adalah menentukan tema atau konsep yang mahu dibentuk.

“Selepas tema atau konsep dibuat maka mudah kerja menentukan perabot, aksesori dan kemasan yang bakal dilaksanakan,” katanya.

Menjelas lanjut, katanya selepas itu, ruang dan saiz bilik perlu diambil kira supaya bilik tidur dapat dihias dengan praktikal. Aspek praktikal perlu di ambil kira supaya fungsinya sebagai ruang tidur dan rehat tidak disalah tafsir melalui cara menghias. 
“Tidak dinafikan ada yang percaya pada feng shui dan pantang larang tradisi mengenai susun atur perabot dan menghias bilik. Namun, saya percaya kepada kuasa praktikal kerana ia lebih berfungsi untuk bilik yang dihias,” katanya.

Menghias bilik tidur juga perlu mengambil kira warna atau cat. Sebaiknya, ia perlu mengikut tema dan karektor pemilik bilik bukannya berdasarkan aliran semasa.

“Jika mengikut tema Inggeris klasik, warna-warna pastel dengan rona putih dan krim menjadi keutamaan. Namun, ia bergantung kepada karektor seseorang sama ada profesional, masih belajar atau golongan lebih berusia,” katanya.

Mengenai warna, menurutnya tidak salah menggunakan warna garang seperti merah, kuning atau jingga, namun lihat kepada tona. Merah biasanya dikaitkan dengan keghairahan dan romantik manakala hijau dikaitkan dengan ketenangan.

Untuk bilik tidur gaya oriental mahupun nusantara, warna-warna lembut banyak digunakan. Manakala aksesori dan perabotnya berwarna gelap dan sedikit pudar. Biasanya perabot kayu gabungan yang baik untuk tema oriental, nusantara atau Aseania ini.

Semuanya bergantung kepada selera dan jangan terikat sangat kepada ‘trend’ semasa.

“Tidak salah mengikut ‘trend, namun ia sentiasa berubah. Jika soal wang bukan alasan tidak salah mengikut aliran semasa. Jika mahu berjimat, lebih baik mengikut selera sendiri dan kemampuan diri,” katanya.

Dalam menentukan warna, selain karektor, jantina pemilik bilik juga perlu diambil kira begitu juga ruang sama ada bilik itu sempit, luas atau sederhana.

Perlu diingat untuk warna bilik tidur ‘si teruna’ tidak semestinya hanya biru yang sesuai begitu juga merah jambu untuk ‘si dara’. Gunakan kreativiti dan jangan terikat saja kepada aspek maskulin atau feminin dalam menentukan warna bilik tidur, aspek keseimbangan dan selera pemilik bilik juga perlu diambil kira.

Selepas warna ditentukan, susun atur bilik perlulah diberikan perhatian. Jika bilik sempit elakkan gunakan perabot yang terlalu banyak memadai menggunakan perabot asas iaitu katil, almari pakaian dan meja solek.

Jika ruang lebih luas, tidak bermakna semua perabot perlu dibawa masuk kerana dikhuatiri menyebabkan bilik nampak penuh dan berserabut. Namun, tidak bermakna bilik luas perlu dihias dengan tatahias ringkas kerana ia nampak tidak praktikal dan terlalu kosong.

“Seimbangkan ruang dengan perabot supaya soal praktikal tadi tidak diabaikan,” kata Alam.

Untuk bilik luas, tidak salah masukkan kerusi mahu pun sofa atau pun set audio visual. Namun, fungsi bilik tidur sebagai ruang tidur atau rehat perlu diambil kira.

“Jika dirasakan set audio visual boleh mengganggu aktiviti tidur atau rehat, maka lupakan saja hasrat membawanya masuk dan jadikan hiasan bilik. Ada juga percaya membawa set berkenaan boleh mengganggu waktu rehat dan romantik bagi bilik pasangan suami isteri,” katanya.

Mengenai konsep bilik tidur, katanya gaya Inggeris biasanya menggunakan warna pastel manakala hiasannya lebih terperinci seperti meletakkan ‘cornish’ pada siling dan dinding. Begitu juga penggunaan ‘skirting’ atau kambi dan lantai dengan kemasan jubin dan granit manakala katil dihias dengan cadar yang nampak mewah, lembut dan gebu termasuk penggunaan baldu serta satin mewah.

Bagi konsep kedesaan Inggeris, warna biru, kelabu dan coklat lembut sesuai untuk dinding, manakala aksesori biasanya mempunyai ciri kedesaan seperti bunga-bungaan dan haiwan. 

Konsep oriental mahupun Aseania dan Nusantara, fabrik untuk bilik mengikut ciri budaya dan tradisi si pemilik bilik tidur, tidak ketinggalan penggunaan sutera dan kain bercorak atau batik manakala perabot kayu jadi pilihan sesuai. Warna alam termasuk kuning lembut, merah lembut, hijau dan coklat sangat sesuai untuk konsep ini. 



Hias bilik sempit 
Sesetengah orang tidak bijak menggunakan aksesori untuk bilik tidur kerana bimbang bilik berserabut atau nampak bersepah. Namun, jika pandai suai padan dan menyusun atur dengan betul, tidak timbul soal bilik tidur menjadi berserabut. - petuaseharian.bligspot.com

Berikut adalah tips menyusun atur bilik tidur yang kecil nampak lebih luassss.


1. Gunakan warna pastel


Kebanyakan rumah mempunyai warna asal dinding iaitu warna putih. Walaupun putih membantu memberikan ilusi ruang nampak luas dan besar, tetapi ia masih nampak bosan dan tidak menarik. Justeru, apa salah gunakan warna pastel atau warna yang lembut, cair dan pucat. Salah satu cara gabungkan warna putih dengan warna segar seperti hijau.


2. Perabot dan Tempat Penyimpan 


Ada yang beranggapan bilik yang kecil memerlukan perabot kecil juga bagi memberi ilusi supaya bilik tidur nampak besar. Sebenarnya tidak, jika perabot kecil akan menampakkan lagi bilik itu bertambah sesak. Lebih baik mempunyai perabot yang penting saja seperti katil, almari pakaian, meja solek berserta kerusi dan meja sisi dengan lampu meja. Itu sudah memadai. Sebaiknya gunakan perabot jenis ‘multipurpose’ atau pelbagai guna dan fungsi. Contohnya, katil yang bawahnya mempunyai tempat penyimpanan pasang siap atau meja solek yang boleh dijadikan meja kerja dan almari pakaian dengan pelbagai ruang penyimpanan serba guna.

Untuk ruang sempit, letakkan katil rapat dengan dinding bagi menambahkan keluasan pada ruang lantai. Gunakan kotak penyimpanan barang kemas atau aksesori di meja solek sebagai tempat meletakkan lampu meja. Hadkan penggunaan meja tepi katil kepada satu berbanding dua manakala di sudut kosong diletakkan lampu lantai.


3. Cermin


Cermin adalah satu medium yang memberikan ilusi keluasan pada ruang. Boleh dipasang di sebelah dinding katil, atau gunakan cermin berkaki atau membeli almari pakaian yang tersedia cermin di daun pintunya. Cermin di meja solek juga membantu.


4. Percahayaan


Gunakan secara maksimum cahaya semula jadi melalui tingkap bilik tidur anda. Elakkan perabot yang menghalang terus cahaya berkenaan. Gunakan blinds atau sheer berbanding langsir jika bilik tidur kurang cahaya matahari masuk.

Jika cahaya lampu siling tidak menerangi secukupnya bilik tidur. Tambahkan lampu meja dan lampu lantai. Gunakan teknik pantulan cahaya dengan lampu lantai menerangi siling bilik kesannya pasti lebih menarik.


5. Aksesori Dekorasi


Aksesori dekorasi jenis kemasan cermin atau ‘stainless steel’ membantu memberikan ruang nampak eksklusif dan luas kesan pantulan dan sinaran barang berkenaan. 

Selain itu, satu gambar lukisan bersaiz besar yang diletakkan di dinding kepala katil boleh menampakkan dinding itu nampak besar



INFO
  • Anda perlu ketahui bahawa setiap bilik perlukan titik tumpu begitu juga bilik tidur. Untuk bilik tidur katil adalah titik tumpu. Untuk bilik yang luas letakkan katil di tengah-tengah

  • Letakkan katil supaya ia tidak menghalang pintu masuk, almari atau bilik mandi. 

  • Pilih perabot yang sesuai dari segi saiz untuk bilik. Contohnya, seorang remaja tidak perlu katil seperti dua orang dewasa tidur. Pilih katil bujang daripada katil saiz besar atau ‘king size’

  • Tidak perlu meletakkan meja sisi kiri kanan katil seperti kebiasaan. Letakkan satu saja meja sisi dan sebelah lagi letakkan lampu lantai.

  • Jika ruang bilik anda tidak bersegi empat sama sisi atau mempunyai dinding yang panjang, gunakan almari pakaian pasang siap ‘built-in’ tinggi hingga siling bilik. Ini memberikan lebih ruang penyimpanan.

  • Buang perabot atau aksesori dekorasi yang tidak membantu anda mendapatkan ruang yang nampak kemas, luas dan teratur.



Petua Seharian@ petuaseharian.blogspot.com

30 October 2013

Tips Penunggang Motosikal

Tip Asas Buat Penunggang Motosikal


Sprocket 

Motosikal terutamanya berusia dua tahun ke atas atau perlu menempuhi perjalanan jauh setiap hari memerlukan penjagaan terutama pada bahagian penting. la harus diambil perhatian sewajarnya demi menjamin keselamatan ketika menunggang.

Bagaimanapun ada pengguna motosikal langsung tidak ambil berat atau menjaga tempoh servis yang betul, kita hidupkan enjin dan terus menunggang.

Namun tahukah anda ada beberapa bahagian harus diperiksa tiap kali sebelum mulakan perjalanan. Ini bagi memastikan motosikal anda selamat untuk ditunggang sama ada untuk ke tempat kerja mahupun berkonvoi di hujung minggu. - petuaseharian.blogspot.com


Tayar
Periksa tekanan angin agar mencukupi mengikut bacaan tepat.

Periksa tekanan angin agar mencukupi mengikut bacaan tepat pada tayar depan dan belakang. Tayar harus ditukar sekiranya terdapat rekahan terutama pada usia hampir setahun atau sering menggunakannya untuk perjalanan jauh. Gunakanlah tayar bermutu tinggi terutama bagi mereka yang kerap berkonvoi atau suka menunggang laju demi menjamin keselamatan ketika menunggang.

Minyak enjin
Paras minyak enjin harus diperiksa agar tepat dan mencukupi. Enjin tidak akan bermasalah jika penjagaan atau pertukaran minyak mengikut masa atau jarak kilometer ditetapkan. Ini penting untuk memastikan kelancaran dan ketahanan enjin. Penggunaan minyak enjin yang berjenama adalah digalakkan untuk kelancaran berpanjangan.

Saluran getah minyak
Minyak brek perlu dipastikan mencukupi dan lapisan brek (break pad) diperiksa.

Pastikan ia tiada kebocoran, rosak atau kembang. Sekiranya terdapat tanda-tanda kebocoran atau bau minyak, jangan tunggu lama dan terus ke bengkel berhampiran untuk menukar yang baru.

Brek
Ini antara bahagian terpenting bagi memastikan keselamatan terjamin. Periksa tekanan brek depan dan belakang, minyak brek mencukupi, lapisan brek (break pad) atau servis setiap enam bulan. Pastikan juga lampu brek menyala bila ditekan.

Rantai motor
Rantai kering atau berkarat akan merosakkan sprocket atau boleh menyebabkan rantai putus. Rantai juga perlu diikat tidak terlalu ketat atau longgar.

Semburkan rantai motor anda dengan penyembur minyak rantai pada setiap 300 KM perjalanan @ 2 hari sekali. Rantai kering, berkarat akan rosakkan sprocket atau boleh menyebabkannya putus. Rantai terlalu lama digunakan atau longgar, keras, berkarat dan sebagainya harus ditukar bersama sprocket depan dan belakang. Rantai harus diikat tak terlalu ketat atau longgar.

Tali kabel
Periksa kesemua tali kabel iaitu brek, klac dan minyak. Pastikan kelembutan bila ia ditarik. Ini penting kerana tali kabel yang keras dan berkarat akan menyebabkan ia putus atau keras bila ditarik dan akan mengganggu kelancaran penunggangan.

Lampu dan bateri berfungsi
Seelok-eloknya periksa lampu hadapan, belakang dan lampu membelok sebelum memulakan perjalanan. Ini amat penting terutama ketika menunggang sewaktu hujan. Jangka hayat bateri yang dijaga dengan betul ialah antara satu hingga dua tahun sahaja. Sila periksa tarikh terakhir yang anda tukar.




Turbo
Petua Seharian@ petuaseharian.blogspot.com

14 September 2013

Tips Jimat Minyak

Tips jimat minyak yang admin selalu praktikkan. Kekadang tu tak semuanya admin ikut, tapi bila dah ada panduan ni, admin selalulah beringat terutama di tengah-tengah bulan bila duit dalam poket dah mula kering.

Di sini admin akan memberikan tips praktikal panduan secara ringkas dan padat untuk menjimatkan minyak petrol kenderaan anda dengan mudah dan berkesan.. ye ker..tak caya cer try dulu..   petuaseharian.blogspot.com


1. Bawa kereta dalam kelajuan yang sederhana tetapi konsisten
Tidak terlalu laju dan tidak terlalu perlahan. Kelajuan 70 – 90 km sejam adalah speed yang bersesuaian. Pastikan anda mematuhi had laju dan pandu pada lorong yang sesuai. Semakin laju kereta, semakin banyak minyak digunakan. Memandu melebihi 90 kilometer sejam akan meningkatkan dengan ketara penggunaan minyak. Secara perbandingan, pada kelajuan 100 km/j, penggunaan minyak bertambah 10 peratus, 105 km/j bertambah 15 peratus dan 110 km/j bertambah sebanyak 25 peratus. Ia berbeza bagi setiap cc kenderaan anda, lagi tinggi cc kenderaan anda lagi banyak minyak dibakar. Pandu terlalu perlahan pula membebankan kenderaan dan gear yang menyebabkan enjin keletihan yang akhirnya enjin tu terpaksa menelan minyak yang banyak untuk menghilangkan dahaga.. betul ke teori aku tu..

2. Isi minyak sebelah malam, apabila cuaca sudah sejuk.
Dikatakan isi minyak pada waktu malam, kurang gas dalam petrol atau diesel. Kandungan gas dikatakan banyak pada waktu siang yang panas, anda boleh merasa perbezaannya, sebagai contoh; sekiranya anda perhatikan, jika isi minyak di waktu tengah hari petrol akan meruap dengan ketara dan seringkali anda dapat menghidu baunya. Oleh dengan itu, bagi mengurangkan kerugian minyak, anda perlu menjadikan amalan mengisi petrol di awal pagi, malam atau ketika cuaca sejuk.

3. Patuhi jadual penyelenggaraan kereta atau kenderaan anda.
Enjin yang diselenggara akan berfungsi dengan baik dan lebih berkesan. Ini kerana bahagian-bahagian enjin mendapat rawatan yang berkala setelah anda menggunakan khidmatnya untuk tempoh yang tertentu. Jangan malas nak periksa tahap palam pencucuh, tali kipas dan penapis udara (benda penting yang bersangkut paut dengan enjin). Sebaiknya 4 bulan sekali kenderaan anda tu perlu diselenggara.

4. Isi minyak anda secara perlahan-lahan
Biasanya kalau di stesen minyak, kita nak cepat dan kita tarik toggle pump minyak tu di tahap paling maksimum dengan andaian minyak akan masuk dengan lebih banyak dan cepat. Tetapi andaian anda tu salah, anda sepatutnya isi minyak secara perlahan-lahan supaya cecair petrol atau diesel tadi dapat masuk sepenuhnya ke dalam tangki dan mengurangkan fenomena wap petrol meruap bebas.

5. Isikan minyak sehingga tangki penuh.
Ramai yang tersilap benda ni. Ada yang mengatakan kenderaan akan menggunakan minyak yang banyak kerana beban dah jadi berat sebab minyak dah full tank. Tetapi anda silap, sebenarnya, minyak atau petrol cepat habis jika ruang tangki minyak anda banyak yang kosong. Benarnya tips ini tidak boleh disangkal lagi, petrol atau diesel sifatnya meruap. Semakin besar ruang semakin banyak petrol atau diesel meruap. Petrol yang meruap tidak dapat dibakar oleh enjin dan sudah tentunya ia merugikan anda. Jadi untuk itu disarankan untuk penuhkan semula tangki apabila tangki separuh kosong. Jangan tunggu sehingga meter pada tanda “E” baru nak diisi. Lagi satu bila anda isi minyak sikit-sikit , anda perlu sering ke stesen minyak, alangkah malangnya kalau rumah atau tempat kerja kita terletak jauh dari stesen minyak.. takke rugi juga tu.. hehehe

6. Gunakan bahan rawatan petrol untuk enjin anda
Sekarang dah banyak produk untuk rawatan enjin di jual di pasaran. Anda cuma perlu memilih produk yang bersesuaian dengan enjin kereta anda. Sebaiknya searchlah kat internet terlebih dahulu. Carilah produk yang ramai orang guna dan terbukti berkesan, jangan pula beli yang kat pasar malam ataupun pasar minggu tu. Itu biasanya tak melalui analisis yang sempurna, so tak boleh dipercayai sangat, takut-takut datangkan efek lain pada kenderaan anda pula nanti.

7. Angin tayar perlu sentiasa pada tahap tekanan yang disyorkan.
Tahap angin sebenarnya bergantung pada model kereta dan jenis tayar yang digunakan. Kalau boleh, dua minggu sekali periksa tekanan tayar. Penjagaan tayar yang baik juga memastikan cengkaman tayar di tahap yang baik dan pada yang sama memanjangkan jangka hayat tayar kita daripada haus dengan cepat disebabkan geseran antara tayar dan permukaan jalan yang tidak seimbang.

8. Kurangkan penggunaan air cond / penghawa dingin
Perjalanan pagi atau malam yang sejuk tidak memerlukan anda untuk menghidupkan penghawa dingin. Buka tingkap sedikit untuk pengudaraan berfungsi. Penggunaan aircond sebenarnya meningkatkan penggunaan minyak. Enjin menjadi lebih berat, kalau anda tak percaya cuba matikan air cond sewaktu kenderaan anda mendaki bukit, pasti anda akan rasa perbezaan yang ketara dari segi bunyi dan prestasi enjin kenderaan anda tu.

9. Jangan buka tingkap terlalu luas
Bila dah matikan aircond, janganlah pulak buka tingkap luas-luas. Kenderaan anda akan menjadi lebih berat sebab angin yang masuk kedalam kereta anda akan terperangkap. Jadi bukalah separuh dan satu atau dua tingkap saja untuk membolehkan pengudaraan berjalan dan bukannya semua tingkap.

10. Kurangkan beban
Barang-barang yang tidak perlu dalam kenderaan perlulah dikeluarkan. Semakin banyak beban semakin banyak tenaga dan minyak digunakan. Mengikut kajian, penambahan berat sebanyak 50 kilogram meningkatkan penggunaan minyak sebanyak dua peratus.

11. Matikan enjin kenderaan anda jika perlu
Jika kenderaan tidak bergerak terlalu lama, matikanlah enjin kenderaan anda, sebagai contoh; bila anda sedang menunggu seseorang. Elakkan menekan pedal minyak enjin ketika kenderaan tidak bergerak. Kalau anda ni seorang yang brutal, tiap kali berhenti kat trafik light, anda matikanlah enjin anda, mesti semua orang tengok anda sambil mengeleng-ngelengkan kepala. Hehehe.. kedekut tahi hidung masin budak ni.. bisik mereka dalam hati..

12. Gunakan gear yang sesuai mengikut situasi
Pilih gear yang sesuai dengan kelajuan. Menggunakan gear rendah untuk kelajuan tinggi menyebabkan pembaziran minyak kerana enjin dipaksa bekerja lebih banyak. Begitu juga bila mendaki bukit, jangan gunakan gear tinggi sebab enjin anda takkan mampu mendakinya, gunakan gear rendah terlebih dulu. Ni juga boleh menyelamatkan gear anda dari cepat rosak. Jangan segan-segan nak gunakan mod ‘ekonomi’ jika kereta anda memilikinya.

13. Jangan brek mengejut
Jika anda sudah tahu di mana hendak berhenti, perlahankan kenderaan secara beransur-ansur. Elakkan brek secara mengejut kerana ini akan menyebabkan enjin anda terkejut dan sekali gus menyebabkan enjin anda cepat penat, yela nak start speed balik.

14. Rancang hala tuju perjalanan anda
Rancang perjalanan untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas. Ini menjimatkan masa, wang dan mengelakkan tekanan. Anda juga boleh buat multi task kerja anda.. iaitu dengan memaksimumkan sebaik mungkin satu perjalanan dengan pelbagai kerja. Misalnya balik kerja dari pejabat, anda boleh singgah beli barang rumah kat mana-mana kedai berdekatan. So hujung minggu dah tak perlu lagi nak keluar, minyak pun save…



Gotomelaka.blogspot.com


Petua Seharian@ Petuaseharian.blogspot.com

07 August 2013

Cara Manghapuskan Urat Timbul

Menghapuskan Urat Timbul Di Kaki Sewaktu Mengandung

Petua 1 : Belah beberapa ulas bawang putih lalu ditenyeh kepada urat yang mula timbul. Amalkan selalu.

Petua 2 : Campur sedikit asam jawa dan air sehingga pekat. Sapukan pada kaki setiap malam. Tinggikan kaki sedikit ketika tidur.

Petua 3 : Campurkan sebuku ragi, sedikit air limau nipis dan air hingga sebati. Sapukan pada urat yang timbul pada setiap malam. Apabila tidur letakkan kaki di atas bantal.

Petua 4 : Rebus kacang hijau, minum airnya setiap pagi dan petang. Buat senaman angkat kaki 10 minit sebelum tidur.



Petua Seharian@ Petuaseharian.blogspot.com

03 July 2013

Cara Hilangkan Bau Cat

Petua/Tips Hilangkan Bau Cat



Dinding yang baru dicat pasti akan berbau sedikit. Untuk menghilangkan bau tersebut, letakkan semangkuk air ditengah-tengah ruang. Bau yang dikeluarkan akan meresap ke dalam air.



Petua Seharian@ Petuaseharian.blogspot.com

14 June 2013

Taktik Asmara Spontan

20 Taktik Asmara Spontan


1. Cuit-cuit

Yang ini boleh dilakukan pada bila-bila masa. Kalau lihat si dia sibuk dan kelihatan tertekan serta tegang semasa sedang membuat kerja, cuit-cuitlah dia sikit. Mungkin cara ini boleh mengurangkan sedikit rasa stresnya. Tapi sebelum cuit, tengok dulu kerja apa yang sedang dibuatnya. Kemudian fikirkan, jika semasa anda gangu itu, okey ke tidak? Bukan apa, bimbang nanti kalau tidak kena gayanya, bukan untuk menambahkan kemesraan, tetapi pelempang pula naik ke muka. Bukankah naya namanya.



2. Urut mengurut.

Sekali sekala, apa kata kalau anda urut-urut manja badan pasangan anda. Lakukanlah pada bila-bila masa sahaja. Misalnya, ketika menonton televisyen atau semasa berbual-bual.



3. Kenyit-kenyit.

Satu lagi, sekali sekala kenyit-kenyitlah sedikit mata itu pada yang tersayang. Masakan anda terlupa bagaimana hendak mengenyitkan mata. Buatlah seperti semasa waktu mengurat dulu. Mesti seronok mengusik si dia dengan cara ini. Respons dia juga tenu menggemberikan hati anda.


4. Ops, maaf terpegang.

Tidak salah rasanya kalau minta tolong pasangan ambilkan barang kemudian semasa dihulurkan barangan itu, ambil angannya, bukan ambil barang itu. Lepas itu, pandai-pandailah minta maaf, ‘ops, maaf terpegang, tak sengaja’. Kalaulah ini anda lakukan, pasti si dia akan melirik manja pada anda. Aduh, boleh cair jadinya.


5. Mandi tanpa tutup rapat pintu bilik air.

Satu lagi cara hendak menarik perhatian si dia. Tetapi sebelum itu, pastikan bahawa tiada orang luar yang berada di rumah anda dan ketika itu anak anda sedang tidur. Jika tidak, susah untuk anda melakukannya. Sekali sekala, semasa mandi, biarkan pintu terbuka sedikittetapi jangan besar sangat. Bukalah cukup-cukup untuk si dia melihat anda seperti mengendap. Bukan apa, kalau nampak sikit kan lebih menyeronokkan daripada nampak banyak. Kemudian, buatlah macam anda tak perasan pintu tu tak berkunci. Barulah ada ‘ummphhh!’.


6. Tersentuh tangan.

Kalau duduk sebelah menyebelah, rajin-rajin gerakkan tangan, kononnya tersentuh. Lepas itu minta maaf seperti anda tidak sengaja. Mesti seronok menyakat si dia dengan cara ini.


7. Usik melalui telefon.

Sekali sekala, apa kata jika anda mengusik si dia dengan menelefonnya dan berpura-pura hendak bercakap dengan seseorang. Anggaplah seperti orang salah nombor. Lepas itu, usik-usiklah dia, biar dia marah. Bila sudah sampai ke kemuncak perbualan dan si dia memang dah marah pada anda perkenalkan lah diri anda. Tentu menarik. Tetapi perlulah kena gaya dan waktu agar gurauan anda itu boleh diterima. Silap gaya, anda pula dimarahinya.


8. Suapkan makanan.

Bukan anak sahaja makan nak kena suap. Si dia pun sekali sekala nak juga rasa makan bersuap. Alahai, macam masa makan beradap ketika bersanding dulu. Jadi tunggu apa lagi, suapkanlah si dia. Barulah mesra.


9. Betul-betulkan rambut.

Kadang-kadang terlalu sibuk buat macam-macam kerja, diri sendiri pun kurang terurus. Jadi pandai-pandailah ambil kesempatan. Kalau rambut si dia terjurai sehingga menutup matanya, betul-betulkanlah rambut tu. Buat dengan lembut. Kemdian hadiahkanlah si dia dengan ciuman. Wah, romantiknya.


10. Jalan macam itik pulang petang.

Asyik berjalan laju saja, macamana nak tarik perhatian si dia? Apa kata, cuba ubah cara anda berjalan. Biar lembut dan sedikit melenggok. Barulah terancam si dia memandang.


11. Nak masukkan gear…ops, terpegang tangan.

Walaupun cara ini dah agak basi, tetapi masih relevan untuk diamalkan. Nampak macam drama swasta tak apa. Janji anda bahagia. Alah, apa salahnya kalu terpegang. Dah sah pun.Tetapi pastikan adegan ini hanya dilakukan sewaktu anda berdua sahaja berada di dalam kereta.


12. Ops… tuala terlepas

Jika si dia berada dalam bilik semasa anda ingin salin baju selepas mandi, ambillah kesempatan ini. Buat-buatlah macam tuala terjatuh semasa hendak pakai baju. Pasti terbeliak matanya melihat anda. Bukan tidak biasa tetapi tidak sangka. Lepas itu, terpulanglah kepada anda….


13. Jeling-jeling

Kalu tenung lama-lama nanti oang marah. Dalam masa yang sama, mereka tentu rasa tidak selesa. Untuk tidak menyakit kan hati orang sebaliknya menambat hati si dia, apa kata anda jeling-jeling manja padanya terutamanya ketika dia sedang asyik membaca surat khabar contohnya. Mesti konsentrasinya terganggu. Dan perhantiannya tentulah beralih pula pada anda.


14. Gesel-gesel

Kalau berjalan di tempat sempit, janganlah malu-malu untuk bergesel dengan si dia. Tak payahlah hendak elak-elak. Lagi rapat lagi bagus. Barulah mesra namanya. Selain meningkatkan kemesraan, cara ini juga boleh dijadikan mukadimah untuk hubungan seterusnya…


15. Cubit-cubit

Cubitan itu biarlah cubit-cubit sayang. Janganlah pula melampau sampai merah telinga kawan itu menahan sakit. Bimbang nanti, lain pula jadinya. Elok-elok hendak bermesra, tup tup bertukar jadi perang. Tak ke kes naya jadinya.


16. Hembusan lembut pada telinga.

Walaupun nampak macam biasa, cara begini jarang dipraktikkan. Jika duduk bersebelahan dengan si dia, hembuslah lembut pada telinganya. Pasti hatinya tersentap. Jangan tunggu lama-lama. Apa kata hari ini, balik ke rumah dan anda lakukanlah taktik ini dan pasti pasangan anda terasa dirinya lebih disayangi.


17. Ciuman di dahi

Yang ini, kalau diamalkan pasti ramai yang cemburu. Apa tidaknya. Wah, mesranya pasangan tu. Jadi tunggu apa lagi, buatlah cepat, tidak perlu tunggu-tunggu lagi.


18. Sembur wangian pada bilik.

Bukankah kita semua tahu, rumah adalah syurga sesebuah keluarga. Oleh itu pastikan rumah anda sentiasa bersih dan wangi. Dengan cara ini, setiap kali melangkah kaki masuk ke rumah, hati anda pasti tenang. Bila dah tenang, mudahlah untuk ke adegan yang seterusnya.


19. Tolong betulkan baju

Waktu bersiap untuk ke pejabat adalah antara masa yang paling sibuk. Tidak dinafikan saat itu memang tegang. Masing-masing terkejar-kejar, takut lambat ke pejabat. Bagi yang inginkan kemesraan suami isteri, ambil peluang saat sedang sibuk itu dengan tolong si dia betul-betulkan pakaiannya. Biar lagi kemas. Barulah boleh digelar pasangan bahagia.


20. Bisikkan kata romantik pada telinganya.

Bisikkan kata-kata romantik pada telinga si dia. Mesti senyum lebar si dia.



Petua Seharian @ petuaseharian.blogspot.com

17 May 2013

Tips Memandu Ketika Hujan

Tips/Panduan Memandu Ketika Hujan 

Akhir-akhir ni kita saksikan kerap berlaku hujan lebat, jadi adalah penting untuk kita mengetahui tips memandu ketika hujan (atau hujan lebat) bagi memastikan keselamatan anda sebagai pemandu dan juga penumpang lain selamat tiba ke destinasi. 

Banyak tips memandu ketika hujan yang kita sedia maklum contohnya pasangkan wiper, perlahankan kenderaan, elak lopak air dan buka lampu jika perlu. Namun banyak lagi tips yang mungkin kita terlepas pandang, checkedout 7 tips ini! 


1. Elakkan memandu terlalu laju kerana ia bukan sahaja membahayakan nyawa pemandu dan pemandu lain, tetapi juga menyebabkan enjin dibasahi air. 

2. Elakkan menekan brek apabila kereta tergelincir – Ini mungkin menyebabkan kereta terbabas, cara terbaik ialah kawal pemanduan menggunakan kemudi (steering), namun ia hanya berkesan untuk kereta yang dipandu perlahan sahaja. 

3. Kurangkan memandu di lane/lorong kanan sekali. Saya sendiri pernah alami apabila kenderaan dari arah berlawanan melalui lopak air dan menyebabkan percikan ke cermin hadapan kereta saya dan menghalang pandangan ke depan. Percikan berlaku selama lebih kurang 1 saat, boleh mendatangkan bahaya jika sedang memandu laju. 

4. Jika keadaan hujan semakin lebat dan keadaan gelap dan kabus mengganggu penglihatan, berhenti seketika di kawasan rehat bagi mengelakkan kecelakaan atau kemalangan. 

5. Jangan menyalakan lampu kecemasan (hazard), kerana lampu itu sepatutnya dinyalakan apabila BERHENTI sahaja. Kalau tak percaya, baca semula buku lesen L. 

6. Selepas meredah jalan dinaiki air, elakkan terus memandu laju kerana sistem brek tidak berfungsi sepenuhnya berikutan permukaan brek yang basah. 

7. Jangan memandu mengekori terlalu rapat dengan kereta hadapan. Jalan tengah licin, kalau kereta depan brek mengejut, tak ke naya? 


Petua Seharian @ Petuaseharian.blogspot.com

01 April 2013

Tip Jaga Kesihatan Buah Pinggang

Kesihatan ginjal berkait rapat dengan cara hidup sihat. Bagi memastikan ia sentiasa berfungsi pada tahap optimum, amalkan gaya hidup sihat.

Paling penting, jaga pemakanan dan amalan senaman bagi mengekalakan berat badan ideal. Dengan cara itu, hayat ginjal dapat dipanjangkan dan sentiasa berfungsi dengan sepenuhnya demi kesejahteraan kesihatan diri.


Antara Panduan/Tips Penjagaan Kesihatan Buah Pinggang :-

1. Amalkan kehidupan sihat

2. Elakkan kebergantungan kepada ubatan tanpa surat doctor

3. Mengambil banyak sayuran dan buah-buahan segar.

4. Menjauhi makanan bergula, air soda, pemanis tidak asli, makanan bergaram, dan lemak tepu.

5. Pilihan alternative lebih sihat seperti ikan bilis atau rumpai laut untuk menggantikan garam, daun stevia atau madu menggantikan gula, minyak zaitun atau kelapa organik sebagi minyak masak dan serbuk krimer menggantikan santan.

6. Minum air sekurang-kurangnya 8 gelas sehari.

7. Kekalkan berat badan ideal dengan mengamalkan senaman, cara hidup aktif dan penjagaan makanan.

8. Jangan merokok atau mengambil minuman beralkohol.

9. Melakaukan pemeriksaan tekanan darah secara tetap.

10. Lakukan perkara yang menenangkan dan elak berasa tertekan



Petua Seharian @ Petuaseharian.blogspot.com

14 March 2013

Kad Kredit

Apa itu kad kredit?

Kad kredit ialah sejenis bayaran ansuran yang membolehkan anda untuk membeli barangan atau servis tanpa menggunakan wang tunai di pelbagai jenis kedai di seluruh dunia. Apabila anda menggunakan kad kredit anda, pengeluar kad kredit anda akan membayar bagi pihak anda dan hantarkan bil kepada anda dalam bentuk kenyataan bulanan. Contoh kad kredit yang biasa digunakan ialah Visa dan Master card.
Anda dihendaki membayar sekurang-kurangnya bayaran minimum sebelum tarikh tamat. Pengeluar kad kredit akan mengenakan caj faedah ke atas jumlah bayaran yang belum dijelaskan selepas tarikh tamatnya.


Kebaikan dan keburukan kad kredit

Kebaikan kad kredit

  1. Boleh belanja atas apa yang anda mahu tanpa menggunakan wang anda dulu
  2. Lebih senang dibawa dibandingkan dengan bilangan wang tunai yang banyak
  3. Satu cara pembayaran yang senang
  4. Membolehkan anda mengesan perbelanjaan anda melalui bil bulanan
  5. Sentiasa mengenangkan tanggungan kewangan anda sebagai satu sumber kredit
  6. Anda dapat memiliki aset yang mahal seperti rumah dan kereta tanpa membayar penuh untuk jangka masa yang panjang
  7. Pengeluar kad kredit telah memperkenalkan rancangan bayaran yang menarik seperti bayaran ansuran tanpa caj faedah dan rancangan bayaran flexi-pay untuk membolehkan anda membeli seberapa banyak yang mungkin
  8. Sesetengah kad kredit memperkenalkan liputan insuran yang percuma


Keburukan kad kredit

  1. Senang terlampau belanja tanpa disedari
  2. Senang berlaku kejadian kad kredit anda disalahguna oleh pihak lain
  3. Caj faedah yang tinggi terhadap kelewatan bayaran, ini telah mengakibatkan banyak orang berhutang
  4. Menggalakkan pembelian yang terlampau tanpa halangan wang tunai
  5. Pembayaran kad kredit biasanya lebih mahal, di sesetengah kedai anda perlu membayar caj lebih kurang 2% kepada pengeluar kad kredit tersebut
  6. Cara pembelanjaan yang tidak dapat dikawal
  7. Masalah keselamatan, seperti membeli melalui internet
  8. Penipuan kad kredit


Tip untuk mengurangkan caj kad kredit anda
Di bawah ialah beberapa tip tentang cara untuk mengurangkan caj kredit kad anda ke minimum :


1. Jangan guna kad kredit anda untuk mengeluarkan wang pendahuluan, kerana caj faedah ke atasnya adalah amat tinggi.

2. Selesaikan pembayaran anda sebelum tarikh tamat bil anda untuk mengelakkan sebarang caj faedah yang disebabkan oleh kelewatan.

3. Cuba menyelesaikan bil anda dengan membayar semua bayaran untuk mengelakkan caj faedah. Berhati-hati jika anda sentiasa membayar bayaran minimum sahaja.

4. Mengehadkan bilangan kad kredit anda berdasarkan keperluan anda dan keupayaan anda untuk membayar balik.

5. Mula membayar dengan menggunakan wang tunai
- Membayar secara terus dengan wang tunai dapat mengurangkan perbelanjaan anda.

6. Kurangkan perbelanjaan
- Dengan mengurangkan cara perbelanjaan seseorang dapat menggalakkan cara perbelanjaan yang baik. Anda juga memerlukan satu perancangan yang terperinci untuk membantu anda menyelesaikan hutang anda.

7. Membeli mengikut budget anda
- Sediakan satu senarai perbelanjaan bulanan seperti bil elektrik, bil telefon, dan perbelanjaan lain.

8. Mengabungkan kesemua hutang anda
- Jika anda mempunyai lebih daripada satu kad kredit, dapatkan satu pinjaman hutang pergabungan di bank di caj faedah yang jauh lebih rendah.


Petua Seharian @ petuaseharian.blogspot.com

06 February 2013

Tips On Managing Credit Cards

Tip Pengurusan Kad Kredit
HOW TO PAY OFF CREDIT CARD

  • Stop charging your credit cards
  • Pay cash for items you must buy.
  • Rank the cards in order of the interest rate charged and use your disposable income to completely pay off the card with the highest rate.



HOW TO USE A CREDIT CARD

  • Completely pay off the bill every month.
  • Remember that a credit card is NOT the same as free money
  • Keep only one or two cards, not the usual eight or nine
  • Charge only what you can afford to pay back- avoid living beyond your means
  • Shop around for the best interest rates, annual fees and service fees (preferably none)
  • Pay off the debt each month, or at least pay more than the minimum
  • Still have problems? Leave the cards at home or simply put them in freezer


Petua Seharian @ Petuaseharian.blogspot.com

14 January 2013

Cara Menawan Hati Mertua

Tips Menawan Hati Mertua

Perlu tolak ansur bakal menantu, mentua

Bakal menantu pilihan ibu mentua pastinya berada di zon paling selesa kerana tidak perlu memikirkan cara terbaik memikat dan menawan hati ibu lelaki yang dicintai.

Namun, bagi mereka yang bukan pilihan bakal mentua, apakah langkah terbaik dan titik keserasian yang perlu dicari supaya mata dan hati ibu bakal suami tertumpu dan menjadi milik kita selamanya?

Pengalaman beberapa rakan yang kini sudah berumah tangga amat mengerikan apabila menceritakan kepayahan mengambil hati bakal ibu mentua masing-masing, yang mempunyai pelbagai kerenah sehingga kadangkala timbul rasa meluat.

Seorang rakan, Rina, 26, (bukan nama sebenar) berkongsi pengalaman ngeri apabila kehadirannya dalam kehidupan keluarga bakal mentua seperti tidak direstui pada mulanya.

"Macam-macam cara saya lakukan untuk tambat hati bakal mentua tetapi semuanya tidak menjadi. Ada saja yang tidak kena di matanya.

"Sampai satu tahap saya mula bosan dan tidak mahu lagi mengambil hatinya. Saya juga ada ego dan keegoan bakal ibu mentua membuatkan saya berputus asa kerana saya melihat diri tidak sempurna di hatinya," katanya.

Beliau mengakui, menambat hati mentua bukan perkara mudah, terutama bagi wanita kerana ia memerlukan kesabaran yang tinggi dan lebih penting, perlu membuang ego yang ada dalam diri.

Keadaan berbeza bagi bakal menantu lelaki. Biasanya menantu lelaki lebih mudah diterima dan tidak banyak kerenah yang perlu dilalui untuk menjadi ahli keluarga baru pasangan.

"Bagi bakal menantu lelaki, ia agak mudah kerana tidak banyak keserasian yang perlu dicari, tetapi bagi bakal menantu wanita, ia adalah cabaran, tambahan pula bakal suami anak emas atau tunggal," katanya.


Berkongsi pendapat, Rina tidak menafikan ada ibu mentua yang baik dan menerima bakal menantu seadanya kerana mungkin lebih mengutamakan kegembiraan anak berbanding kepuasan hati sendiri.

Gadis berasal dari Perak ini juga tidak lokek menceritakan pengalaman pertama kali mengunjungi rumah bakal ibu mentua di Kedah.

"Sebelum berangkat ke rumah bakal mentua, saya sudah siap membeli telekung, kain pasang mengikut warna kegemarannya, kek, puding dan beberapa barangan lain sebagai persediaan awal menawan hatinya.

"Sepanjang perjalanan hati saya berdebar kerana sudah dengar cerita daripada kekasih, ibunya seorang yang tegas. Mulut pula terkumat-kamit membaca doa sebagai penguat semangat," katanya.

Masa yang dinanti tiba dan kehadirannya disambut dengan wajah mencuka bakal ibu mentuanya. Walaupun hatinya terasa, Rina tidak menolak, keadaan itu mungkin disebabkan salah dirinya.

"Mungkin silap saya juga kerana tidak dengar cakap bekas kekasih bahawa ibunya tidak suka gadis tidak bertudung. Tetapi, saya berpuas hati kerana saya menjadi diri sendiri dan tidak hipokrit, "katanya mengakhiri perbualan.


Nur Diyanah, 18, pula berpendapat setiap bakal menantu perlu bijak mengambil hati bakal ibu mentua.

Ego perlu dibuang jauh, katanya dan paling utama, hormati ibu dan keluarga mentua seperti menghormati orang tua yang lain.

"Setiap orang perlu perubahan dalam diri. Jika perkara yang tidak disukai bakal ibu mentua menjurus kepada kebaikan, apa salahnya kita ikut dan lakukan perubahan," katanya.

Nur Diyanah, berkata dia sudah bersedia untuk bertemu bakal mentuanya dan antara persediaan yang dilakukan bagi menambat hati adalah dengan membawa buah tangan tetapi perlu memastikan apa yang dibawa itu disukai.

“Pada saya, tak salah jika kita bertanya pada kekasih apa yang disukai ibunya. Jika ibunya suka warna hijau, kita mungkin boleh membeli baju, tudung, beg tangan atau sebagainya mengikut warna yang disukainya.

"Apa saja yang dibeli, pastikan hati kita ikhlas kerana keikhlasan pastinya terpancar pada riak wajah kita ketika mengunjungi bakal ibu mentua. Paling penting jadi diri sendiri," katanya.


Bagi Farah Fauzi, 18, dalam hubungan menantu, mentua, kedua-duanya perlu berusaha untuk mewujudkan hubungan yang baik.

“Bukan saja menantu yang perlu mengambil hati bakal mentua, pihak mentua juga harus bertolak ansur dan berusaha bagi memastikan hubungan mesra terjalin antara mereka. Bakal mentua juga harus rendahkan ego untuk mencari keserasian dengan menantu.

“Paling penting untuk menantu, hormati mereka yang lebih tua dan bersedia memperbaiki segala kelemahan,” katanya.

Farah Fathiah, penuntut guaman yang sudah tiga tahun bercinta dengan kekasih, bagaimanapun tidak menolak akan terus mempertahankan hubungan dengan kekasih andai dihalang bakal mentua.

"Jika saya ditolak, saya perlu tahu alasan saya ditolak dan jika memang berpunca daripada saya, saya akan terus berubah. Jika bukan salah saya dan alasan yang diberikan tidak munasabah, saya akan cuba buktikan saya di pihak yang benar," katanya yang sehingga kini belum pernah bertemu ibu kekasih hatinya.


Sementara itu, Pakar Motivasi dan Kaunseling, RKH Motivasi and Services, Dr Robiah Kulop Hamzah, berkata perkara utama bagi mencapai titik keserasian antara bakal menantu dan ibu mentua adalah melengkapkan diri dengan ilmu dan kemahiran.

Katanya, sebagai bakal menantu, ilmu dan kemahiran seperti memasak dan menjahit dapat membantu menambat hati bakal mentua selain tertib ketika bercakap, pandai mengaji dan bijak menyesuaikan diri.

Beliau berkata, bakal menantu tidak sepatutnya membuat tanggapan awal dan negatif terhadap bakal ibu mentua kerana ia akan memberikan kesan pada pembinaan sesuatu hubungan.

Katanya, bakal menantu juga perlu mengelakkan sifat hipokrit atau berpura-pura dalam mengambil hati bakal mentua dan pada masa sama, perlu banyak memperbaiki kekurangan selain belajar mengawal diri.

Dr Robiah, berkata sebagai ibu mentua, golongan ini berhak mempunyai ego dalam memilih bakal menantu yang terbaik dalam kehidupan anak lelaki masing-masing.

"Tidak salah mereka mempunyai ego. Ini kerana setiap ibu pasti mahukan yang terbaik untuk anak mereka. Mereka ego disebabkan mereka terpaksa berpisah dengan anak mereka. Oleh itu, mereka sangat berhati-hati dan mencari wanita yang baik untuk anak mereka," katanya.

Justeru, beliau menasihati wanita supaya belajar menjadi gadis yang baik dan mendekatkan diri dengan Tuhan.

"Baik di sini bermaksud perlu jadi baik, baik hubungannya dengan Tuhan, baik dari paras rupa, baik dengan keluarga, baik peribadi dan baik dengan diri sendiri.

"Perlu ingat, jodoh itu di tangan Tuhan dan paling penting menjadi diri sendiri. Jika bakal ibu mentua suka menantu yang bertudung, ikutlah kerana ia ke arah kebaikan tetapi elakkan berpura-pura. Tindakan perlu ikhlas," katanya sambil menambah pasangan lelaki juga berperanan besar membantu mengukuhkan hubungan baik dua wanita penting dalam hidupnya. - petuaseharian.blogspot.com




Panduan/Tips menjadi menantu kesayangan

1. Sebaik saja anda sah sebagai tunangannya, mulakan berkenal-kenalan dengan keluarga mentua. Andai tinggal berjauhan, hubungilah mereka melalui telefon sekadar untuk bertanya khabar. Jika duduk berhampiran, cuba sesekali luangkan waktu berkunjung ke rumahnya.

2. Ketika berkunjung, bawalah buah tangan bersama. Sekurang-kurangnya dengan membawa kuih atau buah-buahan. Tetapi lebih elok jika anda membawa cenderahati seperti sepasang kain sebagai tanda kenangan.

3. Kenali sikap sebenar mentua anda. Tanya kepada pasangan anda, apa yang disukai dan dibenci oleh mentua. Jika anda tahu apa yang disukai dan dibenci, secara tidak langsung ini boleh memberikan persediaan ketika menjadi ahli keluarganya kelak.

4. Sesudah berkahwin, jangan sesekali anda memarahi anaknya di hadapan mereka. Keadaan ini memberikan gambaran sebenar sikap anda terhadap anak mereka. Situasi ini mungkin akan menimbulkan kebencian di hati mentua.

5. Setiap kali bertandang, cuba mengambil hatinya dengan bercerita mengenai pengalaman lucu yang boleh menghiburkan hatinya. Jangan lupa bercerita dengan sepenuh perhatian supaya dia tidak rasa jemu. Ingat, jangan pula anda bercerita sesuatu yang dianggap bodoh dan boleh memalukan diri sendiri.

6. Berkongsi minat dengannya. Kalau dia gemar bercucuk tanam, anda juga harus belajar bercucuk tanam. Kalau dia gemar memasak, tidak salah anda cuba belajar memasak daripadanya. Tunjukkan yang diri anda betul-betul berminat dengan apa yang disukai. Bagaimanapun anda dinasihatkan jangan belajar sambil lewa kerana mungkin dia beranggapan anda tidak serius.

7. Apabila tiba hari-hari penting seperti Hari Ibu, ulang tahun perkahwinan, Hari Bapa dan hari lahir, jangan lupa menelefon mengucapkan sesuatu. Lebih baik jika anda berkunjung ke rumahnya dengan membawa hadiah atau, anda juga boleh membuat kejutan dengan mengadakan majlis untuk mereka.

8. Jika ada majlis kenduri, pastikan anda ringan tulang membantu mengemaskan apa yang patut. Terutamanya jika kenduri dilakukan dengan memasak sendiri. Pasti banyak barang yang patut dibasuh seperti periuk, kuali, gelas atau pinggan mangkuk. Walaupun anda keletihan, cuba sibukkan diri dengan menolong apa yang patut. Jika majlis dilakukan secara katering, cubalah mengemas apa yang patut di dalam atau luar rumah.

9. Paling penting, jaga pertuturan anda. Jika sebelum ini anda seorang yang 'mulut lepas', anda dinasihatkan supaya sentiasa menjaga pertuturan anda. Kata orang, kerana mulut, badan binasa. Jadi berhati-hati ketika menuturkan sesuatu di hadapan mereka. Jangan sampai menyinggung perasaan keluarga mentua.

10. Akhir sekali, cuba mengasihani keluarga mentua seperti anda menyayangi keluarga sendiri. Anggaplah mereka sebahagian daripada darah daging sendiri supaya hubungan akan bertambah mesra dan berkekalan hingga ke akhir hayat.



Petua Seharian @ petuaseharian.blogspot.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Macam-macam ada :